Ιστορίες από τα αρχειοστάσια: ένα βαρέλι ρούμι και το πτώμα ενός μεγάλου Φιλέλληνα (English version following)
Ημερολόγιο συμβάντων της εθνικής κανονιοφόρου «η Ελβετία», Βασιλάδι-Μεσολόγγι, Πέμπτη 24 Μαΐου / 5 Ιουνίου 1828
«Προ της Μεσημβρίας εις τας ώρας οκτώ εφθάσαμεν εις το Βασιλάδι όπου ερίξαμεν την μεγάλην άγκυραν (…) Εις τας ώρας ένδεκα επίστρεψεν ο Κύριος Φαβρίκιος (υποπλοίαρχος) και μας είπεν ότι έξω του είπαν (ότι) να απόθανεν εις Ζάκυνθο ο Κύριος Φ.Α. Χάστιγξ Αρχηγός του Κορινθιακού κόλπου και Πάτρας, όστις είχε φερθεί εκεί δια να αναλάβει από την λαβοματιάν (όπου) είχε λάβει εις την χείραν του και εις την έφοδον του Ανατολικού. Εις τας ώρας οκτώ μετά την Μεσημβρίαν έφθασε το Ατμοκίνητον η Καρτερία έχων υψομένη το Κορνέ έως εις την μέσην του καταρτίου. Αφ΄ ου έρριξεν την άγκυραν εφέρθη επάνω εις το Ατμοκίνητον ο Κύριος Φαβρίκιος, του οποίου είπαν ότι φθάσας εις τας 20 Μαΐου Ε.Κ. εις Ζάκυνθο αμέσως ο Μακαρήτης Χάστιγξ εβάλθη εις το λαζαρέτο και εκράχθησαν ιατροί, αλλά έως να έλθουν και να έμβη εις Συμβούλιον, αυτός παρέδοκε το πνεύμα, και τούτο εις τας ώρας οκτώ μετά την Μεσημβρίαν. Αφ΄ου ο χειρουργός έκαμεν την ανατομίαν του εις το αυτό Σώμα, το έβαλλαν εις εν Βουτζίον ρουμ μεμιγμένον με πνεύμα οίνου, το οποίον έχουν εις το ίδιον Ατμοκίνητον η Καρτερία». ΓΑΚ, Κ.Υ., Γενικό Φροντιστήριο Καποδιστριακό Φ.9 (Αρ. Εγγρ. 367)
Ο Frank Abney Hastings (Φραγκίσκος Αμπνεϊ Άστιγξ) (1794-1828), ήταν Βρετανός στρατιωτικός και Φιλέλληνας, με μεγάλη δράση και συνεισφορά σε όλη τη διάρκεια του αγώνα της ανεξαρτησίας. Υπηρέτησε στο Βρετανικό Ναυτικό φτάνοντας στον βαθμό του πλοιάρχου. Εξαιτίας ενός πειθαρχικού παραπτώματος εγκαταλείπει το Βρετανικό Ναυτικό. Ενθουσιασμένος από το φιελληνικό κίνημα, έφτασε το 1822 στην Ύδρα για να συνδράμει στον αγώνα των Ελλήνων. Εντάχθηκε στο υδραίικο ναυτικό διοικώντας την πολεμική κορβέτα των αδελφών Τομπάζη «Θεμιστοκλής» σημειώντας σημαντικές επιτυχίες. Στη συνέχεια, ο Hastings αναλαμβάνει τη διοίκηση του ελληνικού Πυροβολικού. Παράλληλα, ανέλαβε πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του ελληνικού στόλου. Στο πλαίσιο αυτό, ο Frank Abney Hastings εισηγήθηκε τον εξοπλισμό του ελληνικού στόλου με ατμοκίνητα πολεμικά πλοία. Η πρόταση του Hastings αντιμετωπίστηκε, αρχικά, με δυσπιστία από την ελληνική κυβέρνηση. Η πτώση, όμως, του Μεσολογγίου και η κυριαρχία του τουρκοαιγυπτιακού στόλου στις ελληνικές θάλασσες αναγκάζει την ελληνική διοίκηση να υιοθετήσει το σχέδιο του Hastings στον οποίο αναθέτει την επίβλεψη της ναυπήγησης του πρώτου ατμοκίνητου πολεμικού πλοίου. Το πλοίο, ο εξοπλισμός του οποίου χρηματοδοτήθηκε από τον ίδιο τον Hastings, όταν έφτασε στο Ναύπλιο στις αρχές Σεπτεμβρίου 1826 πήρε το όνομα «Καρτερία» και διοικητής του ορίστηκε ο Hastings. Η «Καρτερία» ήταν το πλέον σύγχρονο πολεμικό πλοίο στη Μεσόγειο και το πρώτο ατμοκίνητο πολεμικό πλοίο που έλαβε μέρος σε πολεμικές επιχειρήσεις παγκοσμίως. Μέχρι τον Μάιο του 1828 ο Hastings με την «Καρτερία», το καμάρι του ελληνικού στόλου, είχε σημαντικές επιτυχίες. Στοχεύοντας στην απελευθέρωση του Μεσολογγίου, ο Hastings κατέλαβε πρώτα το Βασιλάδι, αλλά στην επίθεση στο Αιτωλικό τραυματίστηκε. Μεταφέρθηκε στη Ζάκυνθο για να αντιμετωπιστεί το τραύμα, αλλά μετά από λίγο ο Hastings πέθανε. Το πτώμα του διατηρήθηκε σε ένα βαρέλι (βουτζίον) ρούμι αναμεμειγμένο με οινόπνευμα και μεταφέρθηκε με την «Καρτερία» στην Αίγινα. Τάφηκε αρχικά στην εκκλησία του Ορφανοτροφείου της Αίγινας. Την επόμενη χρονιά, η σορός του μεταφέρθηκε με το «Καρτερία», στην οποία είχε επιβιβαστεί ο Κυβερνήστης Ιωάννης Καποδίστριας, στον Πόρο όπου και ενταφιάστηκε. Περισσότερες πληροφορίες για τον Hastings βλ. Ιστοσελίδα Εταιρείας για τον Ελληνισμό και τον Φιλελληνισμό.
Stories from the repositories: a barrel of rum and the corpse of a great philhellene
"From the logbook of the national gunboat, Switzerland, May 24/June 5, 1828"
At 8:00 a.m., the gunboat drops anchor at Vasiladi. At 11:00 a.m., it announces the death of the captain of the steam frigate, F.A. Hasting, who had been wounded in the arm during the attack on Anatoliko and had been transported to Zakynthos. The procedure for preserving the body of the deceased in a barrel of rum mixed with alcohol is reported.
Frank Abney Hastings (1794-1828) was a British military officer and philhellene who played an active role and made significant contributions throughout the struggle for Greek independence. He served in the British Navy, rising to the rank of captain. Due to a disciplinary offense, he left the British Navy. Enthusiastic about the philhellenic movement, he arrived in Hydra in 1822 to assist in the Greek struggle. He joined the Hydra navy, commanding the Tompazis brothers' warship "Themistocles" and achieving significant successes. Hastings then took command of the Greek artillery. At the same time, he took initiatives to modernize and improve the operational capabilities of the Greek fleet. In this context, Frank Abney Hastings recommended equipping the Greek fleet with steam-powered warships. Hastings' proposal was initially met with skepticism by the Greek government. However, the fall of Messolonghi and the dominance of the Turkish-Egyptian fleet in Greek waters forced the Greek administration to adopt Hastings' plan, entrusting him with the supervision of the construction of the first steam-powered warship. The ship, whose equipment was financed by Hastings himself, arrived in Nafplio in early September 1826 and was named "Karteria," with Hastings appointed as its commander. The Kartéria was the most modern warship in the Mediterranean and the first steam-powered warship to take part in military operations worldwide. By May 1828, Hastings had achieved significant successes with the "Karteria," the pride of the Greek fleet. Aiming to liberate Messolonghi, Hastings first captured Vasiladi, but was wounded in the attack on Aitoliko. He was taken to Zakynthos to be treated for his wound, but Hastings died shortly afterwards. His body was preserved in a barrel of rum mixed with alcohol and transported by the Kartéria to Aegina. He was initially buried in the church of the Orphanage of Aegina. The following year, his body was transported on the "Karteria," on which Governor Ioannis Kapodistrias had embarked, to Poros, where he was buried.


0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου